Содержимое
Основні властивості растрових зображень
Будь-яке растрове графічне зображення як єдиний графічний об’єкт має певні властивості. Розглянемо деякі з них: розміри, роздільна здат ність, глибина кольору.
Важливою властивістю растрового графічного зображення є його розміри, які визначають фактичні розміри малюнка по ширині та висоті. Значення даної властивості задають в одиницях довжини (сантиметрах, дюймах) або в пікселях (як синоніми використовуються також терміни точки і крапки). Розміри зображення задаються при його створенні (при малюванні в графічному редакторі, при скануванні, при фотографуванні) і можуть бути змінені під час редагування. Чим більше пікселів у малюнку, тим більше розмір файлу цього зображення.
При створенні зображення для демонстрації на екрані, його розміри доцільно задати в пікселях, щоб знати, яку частину екрана воно займатиме при перегляді. Якщо зображення готують для друку, то його розміри задають у сантиметрах або дюймах, щоб визначити, яку частину аркуша воно займе при друкуванні. Проведемо розрахунки для зображення розмірами 7,24 на 4,52 см, якщо його планується надрукувати на аркуші паперу формату А4:
- площа зображення дорівнює 7,24*4,52 = 32,7248 (см2);
- площа аркуша паперу дорівнює 21*29,7 = 623,7 (см2) – формат А4;
- частина аркуша, яке займе зображення при друкуванні, дорівнює 32,7248/623,7 ≈ 1/19.
Другою властивістю растрового зображення є його роздільна здатність, яка визначає кількість пікселів на одиницю довжини зображення і вимірюється в dpi або пікселів/см.Можна вважати, що роздільна здатність показує щільність розміщення пікселів у растрі, а відповідно і розміри самого пікселя в даному зображенні. Промоделюємо дану ситуацію (табл. 7.3): Таблиця 7.3 Приклади растра з різною роздільною здатністю
Чим більше значення цієї властивості, тим чіткішим і якіснішим виглядає зображення, але й більшим є розмір його файлу. Чим менша роздільна здатність зображення, тим якість малюнка гірша, крупнішим є піксель, але розміри файлу при цьому зменшуються.
Значення роздільної здатності задається при створенні зображення (у графічному редакторі, у програмі сканування, у налаштуваннях фотоапарату). Для графічного зображення, яке готується для розміщення в Інтернеті, достатньо роздільної здатності 72 dpi, для екранного сприйняття – 96 dpi, а для друку на принтері – не менше 300 dpi.
Змінення значень цієї властивості для даного зображення можливе лише в графічному редакторі, при цьому автоматично змінюється кількість пікселів у зображенні. Вам уже відомо, що однією з властивостей пікселя є його колір. Кількість кольорів, якими може бути зафарбований піксель на малюнку, залежить від такої властивості растрового зображення як глибина кольору. Глибина кольору – це кількість бітів, що використовуються для кодування кольору одного пікселя.
Вимірюється глибина кольору в bpp (англ. bits per pixel – бітів на піксель) і задається при створенні зображення. Змінити значення цієї властивості можна при редагуванні малюнка. Від глибини кольору в прямій залежності знаходяться якість відтворення кольорів у зображенні та розмір його файлу. Одним бітом можна закодувати тільки два кольори – чорний і білий, і отримати чорно%біле зображення. У повнокольорових зображеннях (фотографії, ілюстрації) на кодування кольору пікселя відводиться 24 біти, що дає змогу максимально відтворити приблизно 16,7 млн кольорів. Чим більше довжина двійкового коду кольору пікселя, тим більше кольорів можна використати у малюнку (табл. 7.4). Таблиця 7.4 Залежність кількості кольорів і розміру файлу від глибини кольору
Про колір
Застосування кольорів до ілюстрацій є звичайним завданням Adobe Illustrator, яке, тим не менш, вимагає певних знань про колірні моделі та колірні простори. Необхідно враховувати кінцевий носій, на якому буде надрукована ілюстрація. Лише таким чином можна вибрати відповідну колірну модель та визначення кольорів.
Кольори в цифровій графіці
Колірні моделі використовуються для опису кольорів, які ми бачимо та з якими працюємо в цифровій графіці. Кожна колірна модель, наприклад, RGB, CMYK чи HSB, представляє різні способи опису та класифікації кольорів. Колірні моделі використовують числові значення для представлення видимого спектра кольорів.
Колірний простір являє собою різновид колірної моделі та має особливе охоплення (діапазон) кольорів. Наприклад, такі колірні простори ґрунтуються на колірній моделі RGB: Adobe® RGB, sRGB та Apple® RGB. Хоча кожен із цих колірних просторів визначає
колір за допомогою одних і тих же трьох осей (R, G та B), їх охоплення різняться.
A. Візуальна гама. B. Колірний простір RGB. C. Колірний простір CMYK.
Різні пристрої, як-от монітор комп’ютера, сканер і принтер, які використовуються в процесі роботи, працюють з різними колірними просторами, кожен з яких має своє охоплення. Деякі кольори, що знаходяться в охопленні монітора комп’ютера, виходять за межі охоплення струминного принтера і навпаки. Колір, який неможливо відтворити на пристрої, вважається таким, що виходить за межі колірного простору цього пристрою. Іншими словами, цей колір перебуває за межами охоплення.
При переміщенні зображення з одного пристрою на інший кольори зображення можуть змінитися, тому що кожен пристрій інтерпретує значення RGB чи CMYK відповідно до свого власного колірного простору. Наприклад, неможливо досягти повної відповідності кольорів, що відображаються на моніторі, та кольорів на роздруківці з настільного принтера. Принтер працює у колірному просторі CMYK, тоді як монітор – у колірному просторі RGB. Їхні охоплення різняться. Деякі кольори, створені фарбами, неможливо відобразити на моніторі, так само, як і деякі відображені на моніторі кольори неможливо відтворити за допомогою фарб на папері.
Якщо процес роботи з кольором включає передачу документів між пристроями, доречним буде використовувати систему керування кольором (CMS), що допоможе підтримувати узгодженість кольорів протягом усього процесу.
Колірні моделі RGB, CMYK, HSB, Lab і «Градації сірого»
RGB
Великий відсоток кольорів видимого спектра можна відтворити, змішуючи світло червоного, зеленого та синього (RGB) кольорів у різних пропорціях та з різною інтенсивністю. У місцях накладання цих кольорів утворюється блакитний, пурпуровий та жовтий.
RGB називаються адитивними кольорами, тому що білий колір створюється додаванням R, G та B. Адитивні кольори використовуються для освітлення, а також на екранах телевізорів та моніторах комп’ютерів. Наприклад, ваш монітор створює кольори шляхом пропускання світла крізь червоний, зелений та синій шари люмінофора.
A. Червоний. B. Зелений. C. Синій.
Ви можете працювати зі значеннями кольорів, використовуючи колірний режим RGB, що базується на колірній моделі RGB. У режимі RGB кожен з компонентів RGB може мати значення від 0 (чорний) до 255 (білий). Наприклад, яскравий червоний колір може мати такі значення: R – 246, G – 20, B – 50. Якщо всі три компоненти матимуть рівні значення, результатом буде відтінок сірого. Якщо всі компоненти матимуть значення 255, результатом буде чистий білий, якщо 0 – чистий чорний.
У програмі Illustrator також наявний змінений режим RGB (що називається «Придатні для інтернету RGB-кольори»), який містить лише прийнятні для використання в інтернеті кольори RGB.
CMYK
На відміну від колірної моделі RGB, у якій для створення кольору використовується джерело світла, колірна модель CMYK ґрунтується на властивостях поглинання світла фарбами, якими виконується друк на папері. Коли біле світло потрапляє на напівпрозорі фарби, частина спектра поглинається. Колір, що не був поглинутий, відображається назад в око.
Результатом комбінування чистої блакитної (C), пурпурової (M) та жовтої (Y) фарб стане чорний колір через поглинання або субтракцію всіх кольорів. Саме з цієї причини ці кольори називають субтрактивними. Чорна (K) фарба додається для збільшення щільності тіні. (Літеру K почали використовувати тому, що чорний є “ключовим” кольором для суміщення інших кольорів, а також тому, що літера B вже використовується на позначення синього кольору). Комбінування цих фарб для відтворення кольорів носить назву чотирьохфарбовий друк.
A. Блакитний. B. Пурпуровий. C. Жовтий. D. Чорний.
Ви можете працювати зі значеннями кольорів, використовуючи режим CMYK, що базується на колірній моделі CMYK. У режимі CMYK кожна тріадна фарба CMYK може мати значення від 0 до 100%. Найсвітлішим кольорам надається невелике відсоткове значення кольорів тріадних фарб, темнішим кольорам – більше відсоткове значення. Наприклад, яскравий червоний може містити 2% блакитного, 93% пурпурового, 90% жовтого та 0% чорного кольорів. В об’єктах CMYK низьке відсоткове значення фарби ближче до білого, а високе відсоткове значення – ближче до чорного.
Використовуйте CMYK під час підготовки документа до друку з використанням тріадних фарб.
HSB
Виходячи з особливостей сприйняття кольору людиною, модель HSB описує три основні характеристики кольору:
Колі
р, що відбивається від об’єкта або проходить крізь нього. Вимірюється як місце на стандартному колірному колі, що виражається у градусах від 0° до 360°. Зазвичай колірний тон ототожнюється із назвою кольору, наприклад, червоний, помаранчевий або зелений.
Насиченість або чистота кольору (іноді називається колірність). Насиченість являє собою обсяг сірого пропорційно до колірного тону, що визначається у процентах від 0% (сірий) до 100% (повністю насичений колір). На стандартному колірному колі насиченість збільшується від центра до краю.
Відносна яскравість або темність кольору, яка визначається у відсотках від 0% (чорний) до 100% (білий).
A. Тон. B. Насиченість. C. Яскравість.
Налаштування кольорів
Заміна кольору, що знаходиться за межами гами, на колір, придатний для друку
Деякі кольори в колірних моделях RGB та HSB (наприклад, неонові кольори) не можна надрукувати, оскільки для них немає еквівалентів у моделі CMYK. Якщо ви виберете колір, що знаходиться за межами охоплення, на панелі «Колір» або в палітрі кольорів з’явиться сигнальний трикутник .
Натисніть на трикутнику, щоб вибрати найближчий еквівалент CMYK (відображається у невеличкому полі поряд із трикутником).
Зміна кольору на веб-безпечний колір
Придатні для Інтернету кольори — це 216 кольорів, що використовуються усіма переглядачами незалежно від платформи. Якщо вибрати колір, що не належить до стандартних кольорів Інтернету, на панелі «Колір», у палітрі кольорів або в діалоговому вікні «Редагувати кольори / Зміна кольорів ілюстрації» з’явиться попереджувальний кубик .
Натисніть на кубі, щоб вибрати найближчий придатний для Інтернету колір (відображається у невеличкому полі поряд із кубом).
Сполучені кольори
Команди «Перехід» створюють серію проміжних кольорів із групи, що складається з трьох або більше об’єктів із заливкою на основі орієнтації об’єктів по вертикалі або горизонталі чи порядку накладання. Накладання не впливає на обведення та незабарвлені об’єкти.
- Щоб виконати заливку проміжних об’єктів градуйованими переходами від забарвлених об’єктів на передньому плані до об’єктів на задньому плані, виберіть «Редагувати > Редагувати кольори > Перехід від переднього до заднього плану».
- Щоб виконати заливку проміжних об’єктів градуйованими переходами від забарвлених крайніх об’єктів ліворуч до крайніх об’єктів праворуч, виберіть «Редагувати > Редагувати кольори > Перехід за горизонталлю».
- Щоб виконати заливку проміжних об’єктів градуйованими переходами від забарвлених крайніх об’єктів згори до крайніх об’єктів знизу, виберіть «Редагувати > Редагувати кольори > Перехід за вертикаллю».
Зміна кольору на інверсивний чи додатковий
Змінює кожен компонент кольору на протилежне значення на колірній шкалі. Наприклад, якщо в кольорі RGB значення R дорівнює 100, команда «Інверсія» змінить значення R на 155 (255 – 100 = 155).
Змінює кожен компонент кольору на нове значення, що ґрунтується на сумі найвищого та найнижчого значення RGB для виділеного кольору. Illustrator сумує найнижче та найвище значення RGB поточного кольору, а потім віднімає від отриманого числа значення кожного компонента, щоб створити нові значення RGB. Наприклад, припустимо, що ви вибрали колір із RGB-значенням 102 для червоного, 153 для зеленого та 51 для синього. Illustrator додасть найвище (153) та найнижче (51) значення і в результаті отримає нове значення (204). Кожне з RGB-значень наявного кольору віднімається від нового значення з метою створення нових додаткових RGB-значень: 204 – 102 (поточне значення червоного) = 102 (нове значення червоного), 204 – 153 (поточне значення зеленого) = 51 (нове значення зеленого) та 204 – 51 (поточне значення синього) = 153 (нове значення синього).
Зміна відтінку кольору
На панелі «Зразки» виберіть глобальний тріадний чи плашковий колір або виділіть об’єкт, до якого один з таких кольорів було застосовано.
Щоб змінити інтенсивність кольору, на панелі «Колір» перетягніть повзунок «Т» або введіть відповідне значення у текстове поле. Відтінок може мати значення від 0% до 100%; чим нижче числове значення, тим світліший відтінок.
Якщо повзунок «Т» не відображається, переконайтеся, що ви вибрали глобальний тріадний колір або плашковий колір. Якщо і після цього повзунок «Т» не з’явився, виберіть «Показати параметри» в меню панелі «Колір».
Щоб зберегти відтінок у якості зразка, перетягніть його на панель «Зразки» або натисніть на цій панелі кнопку «Створити зразок». В
ідтінок буде збережено з тією ж назвою, що й основний колір, але до назви буде додано відсоткове значення відтінку. Наприклад, якщо ви зберегли колір під назвою «Небесно-блакитний» з інтенсивністю 50 відсотків, зразок матиме назву «Небесно-блакитний 50%».